en outfit och träningsfunderingar

Hej! Som jag ju skrivit tidigare så vill jag börja träna ordentligt igen, främst gymma för att bygga muskler och få en starkare och hälsosammare kropp. Nå, det har jag också gjort, börjat gymma alltså. Men eftersom det är ett tag sedan jag tränade regelbundet känner jag mig ganska ringrostig. Dessutom tycker jag det är svårt att veta vad jag ska träna, hur jag ska träna, hur ofta, vilka övningar, hur ska jag sätta upp ett träningsprogram osv, för att få resultat. Tidigare när jag spelade fotboll var det ju så lätt, eftersom de flesta träningarna var ledda och jag behövde inte fundera så mycket själv och när jag väl gick ensam på gymmet visste jag ganska bra vad jag behövde träna för att bli bättre på planen. Men nu då, då jag inte tränar för en sport mera? Jag måste planera träningen själv, vilket jag anser vara väldigt svårt, eftersom jag inte har någon erfarenhet av det. Därför har min gymträning också varit ganska oplanerad och jag har gått när jag har haft lust osv. Inte ett så fungerande koncept, eller hur?
 
Så, för ett par dagar sedan läste jag om stronglifts 5x5 programmet. Jag tyckte det lät mycket intressant och enligt vad jag läst också effektivt. Så därför har jag bestämt mig för att testa på detta nu då. Det funkar alltså så att man har 5 olika övningar som man delar i två pass - knäböj, bänkpress, stångrodd, militärpress och marklyft. Man gör tre övningar per pass och varje övning 5x5 repetitioner. Ja, man kanske inte förstår mina förklaringar, men googla om ni vill veta exakt hur det fungerar, det finns superbra instruktioner på nätet! Jag gjorde iallafall mitt första pass idag och det kändes riktigt roligt, det gäller bara att få in tekniken rätt i alla övningar. Dock skulle jag nu vilja veta om nån av er har prövat på stronglift programmet? Isåfall, vad har ni tyckt? Är det ett bra sätt att träna? Har ni andra tips gällande träning överlag? Alla tips och erfarenheter tas emot med glädje!
#1 - - pamela:

Jättekul att du ha börjat gymma, roligaste träningsformen ju!
Jag har personligen int provat på Stronglift-programmet, men efter att ha ögnat igenom de så tycker ja de verkar ändå rätt okej för en "nybörjare". Dock så e ju all övningar såna som int isolerar en muskelgrupp utan tar på väldigt många muskler, så dessa brukar ofta va väldigt knepiga att få in rätt teknik så man faktist kan lasta på vikter som man egentligen nog orkar.

Annars kör jag på väldigt enkelt schema under en vecka. Ben uppdelat på två pass (fram- & baksida + rumpa båda gångerna), biceps + triceps, rygg, axlar 1-2ggr. Sen tränar jag mage ungefär varannan dag, och lägger in bröst då ja känner för de :D
Bodybuilding.com e annars väldigt bra för att hitta nya övningar för olika muskelgrupper.

Åså e de väl dedär vanliga att int börja alltför hårt eller ofta, risken för att de blir för jobbigt/tråkigt e större (sägs de tydligen), å att int förvänta sig resultat med en gång. Tar tid att bygga muskler och styrka, men e man tålmodig å ihärdig så kan man no ändå se resultat relativt fort :)

Svar: Jamen visst! :DJa, alltså ja ha no lite funderingar kring programme ändå, till exempel så tycker jag de känns konstit att man bara ska göra 5 rep allti, lixom int aldri göra nå fler rep me kanske lite mindre vikt osådä. Ja tänker att man borde väl kanske varieera lite mellan dem för att maximera resultaten. Kanske...? Men som du sejer så kan de ju va ett ganska tryggt program för en som int e så där super van att gymma! :D

Själv sku ja å vila lära mej att hur jag ska lägg upp träningsprogram för mej. Tycker den biten e jättesvår.. O just att hur mkt vikt ska man köra på o hu många reps borde man gör osv. En hel djungel ju!! ;D

Men tack för din kommentar! Helt super kul att få hör lite tips o erfarenheter!! :D
Hanna Sjöholm

Till top