ITALIEN, Roma

Efter ett svettigt dygn i Florens tåga vi iväg ner till huvudstaden, Rom. Själv har jag varit i Rom en gång tidigre, så det blev ett kärt återseende. Första dagen hade vi faktiskt lite regnväder, men det ordnade upp sig ganska snabbt och efter ett par skurar sken solen igen.
Vi började dagen med att virra runt på Roms gator i hopp om att hitta Colosseum och Spanska Trappan. Det tog ett tag innan vi fattade oss på kartan och efter att vi gått fel några gånger hittade vi äntligen fram till vårt första mål.
Efter Colosseum vandrade vi iväg till Spanska trappan för att picknicka lite, kolla på alla människor och njuta av vädret och utsikten. Måste nog säga att Spanska trappan är ett av mina favoritställen i Rom. Man kan lixom bara sitta ner och titta på alla och supa in atmosfären och den härliga stämningen. Under den här dagen vandrade vi också runt på Roms små, mysiga gator och besöke Fontana di Trevi, men därifrån har vi inte en enda bild, eftersom den var helt "nedstängd" på grund av byggarbete. Tyckte att många ställen var "under construction" i Rom faktiskt, så det var kanske lite synd, men kan inte hjälpas.
På kvällen gick vi till en mycket, mycket mysig restaurang. Vi hade redan tidigare bestämt att när vi är i Rom ska vi gå ut och äta fint för att fira vår tvåårsdag som vi hade lite tidigare under augustimånad. Jag åt en himmelsk portion Gnocchi, alltså potatisfylld pasta, med ostsås, herreminmatgud vad gott det var!
Nästa dag tog vi oss ut till Vatikanstaten, dit jag själv länge velat fara. Vi gick över "St. Peters Square", men gick inte in i Peterskyrkan eftersom kön var sjuuukt lång, tror seriöst den var minst en kilometer lång. Dock hade vi biljetter till museet och Sistinska kapellet, så det gick vi genom. Skrattar lite när jag tänker tillbaka på rundturen, byggnaden var väldigt stor och massa rum med utställningar som vi fick gå genom innan man kom till "huvudattraktionen" Sistinska kapellet. Men när vii väl kom dit så skyfflades vi genom det rätt så lilla kapellet supersnabbt så jag hann inte ens fatta att vi var inne, haha, men jag kan ju iallafall säga att jag varit där nu. Konstiga saker sätter man pengar på ändå.
På kvällen delade vi en vinflaska och gick till Spanska trappan där en en man spelade gitarr och sjöng och vi satt och njöt av bara känslan man fick av den faktiskt lite kyliga kvällen.
 
Till top