studiemoti...va?

Då har ytterligare en lång skoldag passerat. Denna vecka är mycket speciell eftersom vi har skola v a r j e  d a g. Det har nog inte hänt sedan jag började på Novia, haha, och nu är jag så ovan att stiga upp varje morgon och ta mig iväg till skolan så jag känner bara när tar detta slut?! Nä, men det är roligt att vi faktiskt har lite skola för en gångs skull, synd är ju bara att det råkar vara just nu då vi ändå har ett par uppsatser som ska skrivas. Känner att orken börjar ge efter, så jag svängde in via butiken på vägen hem och köpte mig ett paket motivation - de billigaste kexen jag hittade. En stark kopp kaffe på det och sedan ska nog inspirationen flöda!
Vi läser just nu en kurs om mångkulturalitet och idag hade vi besök av en präst och en asylsökande man från Syrien. Vi fick höra hans historia om varför och hur han kom till Finland. Han är en av dom som kommit i en liten fjuttbåt med 45 andra flyktingar till Grekland och sedan genom ett stort antal Europeiska länder för att till sist stanna här, i Åbo. Han berättade att han inte hade med sig annat än de kläder han hade på sig under sin 3 veckor långa resa till trygghet och i något skede hade de tvingats stanna i en skog i två dygn utan mat och vatten. Han tvingades dessutom lämna sin gravida fru kvar i Syrien och han har inte fått se sin nu 3 månader gamla son. Det var så himla intressant och samtidigt hjärtekrossande att höra honom berätta dessa saker och jag blir så otroligt himla tacksam över det liv jag lever här. Tänk om alla kunde ha det så bra.
 
#1 - - biinus:

Vi har å multikulturalism, intressant faktiskt, får öv på min svaghet, som vi tala om då ja va ner ti åbo!

Till top