Tankar om året som varit

Okejjj, det här inlägget blev längre än jag förväntat mig. Men jag tror det är viktigt att reflektera över sig själv och sitt liv emellanåt, vad som är bra/dåligt, hur man har utvecklats och hur man vill gå vidare från nu. Egentligen ville jag skriva det här inlägget för mig själv, för det ger en chans (eller tvingar en) att fundera över i princip allt, vilket gör att man kan förbättra sig på de områden man märker att man är mindre bra på. Det är viktigt med självutvärdering! Det har vi lärt oss i skolan. Nej, men hur som helst, här kommer det, läs om ni vill eller så beundrar ni bara the amazzzzing pictures.
 
För mig har 2015 varit ett ganska neutralt år, såklart med både berg och dalar, men mitt liv har inte förändrats avsevärt under året. Jag har bott och studerat i Åbo, vilket jag fortfarande gör, jag har varit sambo med min flickvän, vilket jag fortfarande är, jag har trivts bra med livet i allmänhet, vilket jag fortfarande gör. Och vardagen rullar på som vanligt.
Dock har JAG förändrats, både på utsidan och på insidan. På utsidan eftersom jag av någon anledning blivit mycket smalare. Detta har inte varit medvetet, utan plötsligt har folk börjat utbrista "nämen vad smal du har blivit!" och jag har inte själv heller märkt det förrän jag nu fått höra det ett antal gånger. Min teori är att jag äter för sällan och för enformigt. Här i Åbo blir det lätt så att jag endast äter 2-3 gånger per dag, varav bara 1 är en varm, ordentlig måltid.
 
Förutom det här har jag även klippt av mitt långa hår och försökt färga det grått ett antal gånger, vilket ju till sist lyckades, men det försvann efter 1-2 tvättar. Däremellan har jag haft pissgult och orange hår. Vad gäller stil och kläder så känner jag mig mer självsäker och vågar variera mer. Förut tänkte jag på något sätt att man måste ha en "viss stil", exempelvis att välja mellan att vara butchig eller feminin, men idag klär jag mig i både och. Älskar att klä upp mig i fina klänningar och smeta massa smink, men jag tycker även att en lite "pojkigare" stil är sjuuukt snyggt och sedan förstås allt där emellan.
(Jäklar vad långt det var ett tag! Och det var verkligen pissgult)
På insidan då? Ja, jag har utvecklats på många sätt på insidan. Främst sättet jag tänker på, men även mitt självförtroende. Självförtroendet för hur jag ser ut, både med och utan kläder har blivit bättre, eftersom tanken att "det här är jag, min kropp och mitt utseende" har växt och jag blir mer tillfreds med mig själv för varje dag. Såklart har jag också dåliga dagar då jag tycker jag är ful och inga kläder passar och allt bara är dåligt men de blir färre.
Sättet jag tänker på, ja det är ju förstås nåt som utvecklas i takt med att man blir äldre. Inte tänker man ju på livet på samma sätt som man gjorde när man var 15, på samma sätt som jag inte kommer att tänka på livet när jag är 30 som jag gör nu. Men jag har även märkt att utbildningen jag går på formar mig ganska mycket och man börjar se på saker ur ett annat perspektiv än man kanske gjorde tidigare, samtidigt som vi lär oss att kunna se saker och ting ur många olika synvinklar. Även människorna jag träffat här har format mig som person eftersom jag fått fundera över hur jag vill framstå för nya människor och hur jag vill att de ska uppfatta mig. Tack vare skolan har jag även funderat mer kring mig själv och hur jag är som människa, hur jag bemöter andra, vilka styrkor och svagheter jag har osv. Jag brukar ofta tänka på intervjun vi gjorde på inträdesprovet till socionomutbildningen (jag fattar inte hur jag kunde komma in, jag var ju usel) där de bad oss berätta om oss själva, hur är jag som person? Hur skulle jag beskriva mig själv? Det var frågor jag inte funderat på överhuvudtaget at the time och jag svarade väl nåt i stil med att jag är väldigt snäll, oftast lugn och glad. Vilken fenomenal beskrivning. Or not. Idag skulle jag kunna beskriva mig själv ganska utförligt, som person, men även mina styrkor och svagheter inom min bransch. Och visst är det ju kul att se tydliga framsteg!
(Men shit, blir typ helt chockad nu när jag ser hur långt mitt hår var? Den andra bilden valde jag för att visa att det oftast ser ut sådär när min stackars flickvän tvingas försöka ta ett par fina bilder på mig. Sorry for that!)
 
Under år 2015 gjorde jag min första praktik någonsin - 6 veckor på ett (dessutom) finskt daghem tillsammans med ca 20 underbara barn och några jättetrevliga "dagistanter". Det var verkligen en utmaning, både för språket och för de uppgifter jag skulle göra där, men jag hade sjukt kul under hela praktiken och hade gärna stannat kvar. Men efter det väntade ett nytt jobb - inom åldringsvården, haha där gick jag bokstavligen från 0 till 100 på typ en vecka! Jag trivdes minst lika bra med de äldre som med barnen och jag lärde mig massor även under sommaren.
(tydligen superkul med bilder på mina fötter)
 
I augusti åkte jag och flickvännen iväg på vårt och mitt största äventyr hittills. 3 veckor i dödsheta Italien på tumanhand, där vi fick se, uppleva, äta och göra massa skoj. Jag är lite av en... vad ska jag kalla det, hemmaråtta? Njä, det låter för negativt, men jag trivs bra hemma och i Finland och är dessutom inte så van resenär (don't get me wrong, jag älskar att se och uppleva nya platser, det gör jag), så det var ganska stort för mig att plötsligt bara dra iväg 3 veckor och inte ha någon aning om vad som väntade oss där, eftersom vi inte hade bokat många boenden på förhand och ingen kan engelska i Italien (känns det som iallafall). Men det var verkligen roligt!
 
Såå, vad kan jag dra för slutsats av detta? 2015 har varit ett år där jag lärt mig massssor! Om mig själv, om andra, om känslor, om vård, om världen, om mitt och Matildas förhållande och så har jag ju lärt känna nya människor! Förutom det så har väl året varit ganska turbulent emellanåt, med mycket konstiga och jobbiga känslor, men det har alltid rett upp sig och som tur är har jag en fantastisk flickvän och familj som alltid finns där när det behövs.
 
Bara för att få ner det i skrift tänkte jag ännu smälla ut ett par snabba tankar om 2016. Ja eller tankar, kanske mer som mål och förhoppningar.
- Jag vill börja äta bättre, för som jag skrev tidigare har jag ätit ganska sällan och även för näringsfattigt. Dessutom skulle jag vilja lära mig att kontrollera mitt sötsug och inte varendaste en daag äta godis.
- Jag vill ta upp träningen igen, som föll platt nån gång under våren/sommaren 2014. Satsar inte precis på elitidrott eller bikinifitness, men jag vill verkligen få en starkare och hälsosammare kropp.
- Jag vill bli bättre på att stå på mig själv och stå för mina åsikter. Lära mig att våga synas, ta plats lixom.
- Jag vill åka till Paris
- Jag vill få fler vänner och träffa nya människor.
 
Vem vet, denna lilla lista kanske fylls på efterhand. Det återstår att se! Ha de bra och hoppas att 2016 är snäll mot er :)
ok bye
 
#1 - - Ronja Flygare:

jättebra o intressant inlägg! :)

Svar: ååj tack! :)
Hanna Sjöholm

Till top